Een ode aan klassieke Indiase muziek in de Doelen

5 September 2022, 08:39 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Ingezonden

Eeuwenoude klanken, Sanskriet Mantra’s, Indiase Ragamuziek en traditionele Surinaams-Hindoestaanse Baithak muziek worden vertolkt door de Rotterdam Gharana op donderdag 29 september in de Doelen Rotterdam. 

Aura Rascon (bansuri), Aravinda Tedjai (dholak), Diepak Ramjiawan (zang), Prewien Pandohi-Mishre (zang) en Tarang Poddar (tabla) brengen een ode aan de rijke Indiase muziektraditie. 

Modehuis van Muziek

Het Indiase muzieksysteem ‘Gharana’ is vergelijkbaar met een modehuis. Een instituut, vaak opgericht door een gevestigde naam, waar er hoogwaardige kwaliteit muziek wordt overgedragen van grootmeester naar leerling en van leerling naar talentvolle muziekstudenten. Elke Gharana heeft een eigen identiteit, specialisatie en ook een vestigingsplaats. De verschillende Gharana’s zorgen ervoor dat de eeuwenoude Indiase muziektraditie in leven blijft. De wereldberoemde Indiase fluitist Pt. Hariprasad Chaurasia was van 1992 tot en met 2018 verbonden als Artistiek directeur van de afdeling Indiase muziek van het Rotterdams Conservatorium. 

Rotterdam is de enige stad in Europa waar al meer dan 30 jaar hoogwaardige Indiase klassieke muziek wordt onderwezen aan de hogeschool voor Muziek en Theater Codarts. De musici van Muses of Mindfulness zijn elk op hun eigen manier verbonden aan dit gerenommeerde instituut. Daarom vormen zij de Rotterdam Gharana. 

Versmelting van Genres 

De muziekvoorstelling bestaat uit drie stukken. In het eerste deel ‘Energized’ wordt het publiek meegevoerd met helende mantra’s en de klanken van de Indiase bamboefluit bansuri. De Mexicaanse fluitiste Aura Rascón, leerlinge van grootmeester Pt. Hariprasad Chaurasia, opent de avond met een romantische compositie in Raag Yaman.

In het tweede deel ‘Celebrate Life’ worden er opzwepende, bezielende Bhajans en Kirtans gezongen door Diepak Ramjiawan waarbij het populaire percussie instrument uit de Surinaams-Hindoestaanse muziekcultuur, de dholak, wordt geïntroduceerd door Aravinda Tedjai.

Het derde deel ‘Inner Calling’ is een verdieping van de klassieke Indiase Ragamuziek. De aardse stem van Prewien Pandohi-Mishre bekoort de harten van de luisteraars met Indiase Raga-composities. Hij wordt op percussie begeleid door de Indiase tablaspeler Tarang Poddar. De kroon van het slotstuk is een explosieve versmelting van emoties, tradities en technieken.